یکی ازاساسی ترین پیامبر گرامی اسلام ب:پیروی از نائبان در دوره غیبت کبری امام صادق(ع) ج:خودسازی و تهذیب نفس اصلاح نفس و ترک امام صادق (ع)می همچنین درجای دیگری د:جامعه سازی یکی از شرایط مهم رشد علاوه براین براساس ر:دعا برای تعجیل فرج با توجه به نقش و دربخشی از روایات
الف:شناخت امام زمان
علیه السلام
اصولی که ازارکان اصلی مکتب تشیع محسوب می شود،مساله امامت وآشنایی باامام
هرعصراست.به اعتقاد شیعه در هیچ برهه از زمان زمین خالی از حجت وانسان بدون امام
معصوم نخواهد بود.چرا که هدایت و رهبری صحیح و همه جانبه انسان براساس تعالیم الهی
تنها ازطریق پیروی از رهنمودها و روشنگری های امامی ممکن است که، علاوه برآشنایی
ازسنتهای حاکم بر نظام هستی،از تمامی مصالح بشروحقایق تعالیم پیامبران الهی آگاه
باشد.با توجه به این حقیقت ،یکی از وظایف مهم آحاد جامعه،بویژه قشرجوان این است که
در هر عصری نسبت به امام وحجت الهی موجود در آن زمان به گونه ای شناخت پیدا کنند
که بر تعالیم مسئولیت های خود آگاهی پیدا کرده و بر اساس آن عمل نمایند.
حضرت محمد(ص) می فرمایند: «هر کسی که بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد به مرگ
جاهلیت از دنیا رفته است».
امام زمان علیه السلام
فقهای جامع الشرایط به نصب امام زمان (ع) مسئولیت نمایندگی عام امام زمان(ع) را در
استمرار حرکت حیات بخش امامت و پاسداری از احکام و مقررات اسلامی برعهده دارند. براین
اساس یکی از وظایف افراد در عصرغیبت پیروی از رهنمودهای فقهای عادل است.چرا که
فقها به دلیل آشنایی باشیوه های صحیح استنباط احکام ازمنابع اصلی دینی قادرند تا
به پرسشهای مختلف مردم در زمینه مسائل دینی پاسخ دهند.
فرمودند:« فقها از سوی ما منصوب شده اند تا به سئوالات شما پاسخ دهند وشما نیز
موظف هستید درشرایطی که به ما دسترسی ندارید به آنها مراجعه کنید و براساس نظر
آنها درچهارچوب احکام الهی عمل کنید و هرگز حکم آنها را که براساس موازین شرعی
ارائه می شود رد ننمایید.
گناهان و آراستن به فضایل اخلاقی در همه احوال ضرورت دارد.ولی خودسازی و اصلاح نفس
در دوره غیبت که زمینه لغزش و انحراف وآلوده گشتن به رذایل اخلاقی بیشتراست،از
اهمیت زیادی برخوردار است.
فرمایند:صاحب الامر(ع)غیبتی خواهد داشت اگر کسی در آن دوره بخواهد دینداربماند سخت
درمشقت خواهد بود.بنده خالص خدا در آن شرایط باید تقوی الهی پیشه کند ودودستی به
دین خود بچسبد.
می فرمایند: هر کس دوست دارد از یاران قائم(ع)باشد باید در انتظارظهورآن حضرت باشد
.ودراین حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتارنماید.
ارزشها و فراهم شدن زمینه حاکمیت الهی،اصلاح وضع عمومی جامعه است لذا درتعلیمات
روشنگرانه اسلام اهتمام به وضع جامعه و مبارزه با نارسایی های اجتماعی وفساد و
کجروی ها از طریق اموری چون امر به معروف ونهی ازمنکرمورد تاکید قرارگرفته است.به
گونه ای که حتی انسانهای بی توجه به امور اجتماعی ومشکلات سایرمردم،اززمره
مسلمانان محسوب نمی شوند.
روایات اهل بیت (ع) تا آمادگی های لازم فکری و فرهنگی و...درآحاد جامعه برای پذیرش
ویاری امام زمان(عج) پیدا نشود ظهورحضرت محقق نخواهد شد. تحصیل امادگی های لازم
نیاز به بسترسالمی دارد که افراد در سایه آن بتوانند به کسب مهارتها وکمالات لازم
بپردازند.این بستر مشروط به احساس مسئولیت همگانی ومشارکت همه جانبه تک تک افراد
در پاکسازی فضای عمومی جامعه است.
جایگاه مهمی که دعا در تفکر اسلامی دارد اگر دعا با شرایط لازم انجام گیرد همچون
سایرعلل وعوامل مؤثر در نظام هستی می تواند در امورتکوینی تغییراتی ایجاد نماید.
پیامبر(ص)توصیه شده است که برای فرج امام زمان(ع) زیاد دعا کنید .از خود حضرت بقیة
الله(عج) نیز نقل شده است که حضرت فرموده اند:برای تعجیل در فرج و ظهور زیاد دعا
کنید زیرا این کارموجب فرج و خوشحالی شماست.بنابراین ازدیگروظایف منتظران امام
عصر(عج) درخواست تعجیل فرج آن حضرت است.
قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت |